Na čo si dať pozor, keď pracujete z domu?

Počet zobrazení: 108

Čím ďalej, tým viac ľudí má možnosť pracovať z domu. Rozvoj technológii a vznik nových typov povolaní výrazne zmenil pracovný trh a mnohí z nás už do práce nemusia nikam dochádzať – stačí, aby sme mali notebook alebo počítač, kvalitné pripojenie na internet, a pracovisko si môžeme urobiť kdekoľvek. Home office však so sebou prináša vlastné problémy a výzvy. Poďme sa pozrieť na čo je dôležité pri práci z domu nezabudnúť.

Ako si domácu kanceláriu zariadiť po technologickej stránke?

Moderné kancelárie poskytujú zamestnancom všetky technológie a vybavenie, ktoré potrebujú na výkon svojho povolania. Mal by v nich mať k dispozícií kvalitný stolový počítač, prípadne notebook s externým monitorom, vysokorýchlostné pripojenia na internet, tlačiarne, skenery, prípadne ďalší hardvér, ktorý mu slúži a pomáha. Niektoré z týchto položiek sú absolútne nevyhnutné, iné sú skôr doplnkové a nejakú dobu sa bez nich zaobídete, ak však chcete pracovať z domova častejšie (alebo dokonca stále), budete na to musieť pri zariaďovaní domácej kancelárie brať ohľad.

Rozhodnutie, či si zaobstaráte do domácej kancelárie desktop alebo notebook, z veľkej miery závisí od toho, ako často plánujete tieto priestory využívať. Pokiaľ chodievate aj do práce a možnosť home officu využívate len príležitostne, ideálnou voľbou bude určite notebook. Klasický desktop je dobrou voľbou, pokiaľ je vaša domáca kancelária pre vás primárnym pracoviskom, kde trávite väčšinu svojho profesionálneho života.

Čo ešte? Ak máte notebook, určite sa vám zíde externý monitor. Rozdiel v pracovnej efektivite je značný a pokiaľ plánujete ostať na home office častejšie ako párkrát za mesiac, externý monitor rozhodne odporúčame (ak vás zaujíma, ako a podľa čoho si vybrať ten správny, prečítajte si jeden z našich starších článkov, prečo by ste externý monitor rozhodne mali mať). Nezanedbajte ani zvyšné rozšírenia notebooku ako klávesnicu alebo myš, vďaka ktorým vám práca pôjde lepšie od ruky.

Jednu z vecí, ktoré určite odporúčame nezanedbať, je kvalitné a spoľahlivé pripojenie na internet. Jedna vec je, keď vám internet vypadne alebo nestíha počas sledovania videí na YouTube alebo hrania online hier. Oveľa nepríjemnejšie to je, keď potrebujete sťahovať alebo nahrávať pracovné súbory, zúčastniť sa videokonferencie alebo pracovať v online rozhraniach. Doplnky ako tlačiarne, skenery alebo skartovačka sa vám určite zídu, pokiaľ si vaša práca vyžaduje zvýšené množstvo papierovania.

Náš tip: Pokiaľ si home office beriete len pár krát mesačne, ale vaša práca si vyžaduje výkon stolového počítača, externý monitor, prípadne iný hardvér, pravdepodobne sa vám nebude chcieť investovať stovky, ak nie tisícky eur na vybavenie. My odporúčame obzrieť sa po repasovanej IT technike – jej kvalita je zaručená, ale ceny sú oveľa prívetivejšie. Ak teda hľadáte napríklad externý monitor alebo druhý notebook, vyskúšajte tie repasované. Nemusíte sa báť, repasovaný notebook alebo repasovaný počítač poskytuje rovnako nekompromisný výkon ako nový, akurát za prívetivejšiu cenu.

Svetlo na prácu

Pracovné osvetlenie, do ktorého môžeme zaradiť aj osvetlenie domácej kancelárie, by malo dodržiavať jednoduchý, ale funkčný princíp, a tým je vrstvenie. Samozrejme, môžete sa spoliehať aj na jeden svetelný zdroj, s vysokou pravdepodobnosťou však skôr či neskôr zistíte, že vám z nejakého dôvodu nevyhovuje. Raz bude príliš ďaleko, inokedy bude svietiť príliš ostro, potom bude vrhať tieň akurát tam, kde potrebujete teraz svetlo. Preto je vhodné zariadiť si home office viacerými svetelnými zdrojmi. Základom je veľké hlavné svetlo, ktoré rovnomerne osvetlí celú miestnosť.

Ďalšia vrstva je nemenej dôležitá – ide o samotné pracovné osvetlenie, ktoré využijete na konkrétne úlohy. Ideálnym riešením je nastaviteľná kancelárska stolná lampa. Tretia a posledná vrstva prostredie dopĺňa, spríjemňuje atmosféru a upokojuje. Najhoršie by totiž bolo, keby ste sa pri práci doma necítili príjemne. Nezabúdajte ani na staré zlaté pravidlo, ktoré hovorí o maximálnom využívaní denného svetla. S takto nastaveným osvetlením bude vo vašej domácej pracovni radosť pracovať.

Home office 2 - ITzoo.sk

Nemeňte si home office na „bed office"

Jeden z najvýraznejších problémov súvisiacich s prácou z domu je ten, že domáce priestory väčšinou nie sú zariadené na prácu. Často sa stáva, že doma pracujeme za kuchynským stolom, na gauči v obývačke alebo dokonca v posteli. Efektivita práce je často nízka, nehovoriac o zdravotných problémoch, ktoré si nevhodným sedením/ležaním môžeme privodiť. Ak teda plánujete využívať home office viac ako jeden alebo dva dni týždenne, určite myslite aj na tento aspekt.

Pritom nie je vôbec nutné kupovať drahé kancelárske stoly a kreslá. Dôležité však je nájsť (alebo vyrobiť si) taký stôl, ktorý bude mať vhodnú výšku a zaobstarať si lepšie sedenie ako gauč alebo kuchynskú stoličku. Skúste použiť fit loptu, stoličku s nastaviteľnou výškou a často striedajte polohy. Ak je však vaša domáca kancelária vašim primárnym pracoviskom, investujte do poriadnej kancelárskej stoličky alebo kresla, pretože na zdraví sa naozaj šetriť neoplatí.

Súkromie pri práci doma

Všetky vyššie spomínané veci súvisia s jednou dôležitou témou – efektivitou práce. Prostredie, v ktorom pracujeme, výrazne ovplyvňuje našu schopnosť sústrediť sa a neprerušene pracovať na zadanom projekte. Preto sú moderné kancelárie zariadené tak, ako sú. Človek by sa v nich mal cítiť dobre, pohodlne a príjemne, ale zároveň by mal mať možnosť „uzavrieť sa" a pracovať bez vyrušovania. To isté by malo platiť aj o vašom domácom pracovisku. Ako to dosiahnuť?

Vyhraďte si na prácu z domu dedikovaný priestor, ktorý bude určený len na prácu. Jasné, pracovať môžete aj v kuchyni alebo v obývačke, je tu však omnoho väčšia možnosť, že vás niekto alebo niečo vyruší. Ideálnym riešením je mať na prácu z domu vyhradenú samostatnú miestnosť (čo by ste určite mali mať, pokiaľ pracujete len z domu), ak to však nie je možné, nájdite si v dome alebo byte odľahlejšie miesto a skúste si tam urobiť pracovný kútik. To je dôležité aj z ďalšej príčiny – ľahšie si tak oddelite pracovný a voľný čas. Ak budete pracovať v obývačke pri pustenej televízií, nielenže sa len veľmi ťažko sústredíte, ale aj veľmi ťažko rozlíšite svoj pracovný čas od toho voľného.

Home office - ITzoo.sk

Na záver

Takže ako si zariadiť domácu kanceláriu? Nie je to také zložité, je to dokonca ľahšie, ako sa zdá. Je len potrebné zamerať sa na viacero tém, a práca z domu môže byť príjemná a efektívna. Takže si to zhrňme:

  1. Zaobstarajte si dostatočnú kancelársku výbavu (počítač, externý monitor k notebooku, klávesnicu, myš, kvalitné internetové pripojenie a iný potrebný hardvér)
  2. Osvetlite svoju kanceláriu podľa zásady vrstvenia a nezabudnite na kvalitné pracovné osvetlenie
  3. Kúpte si pracovný stôl a kancelársku stoličku, pokiaľ pracujete doma často. Využiť môžete aj fitloptu.
  4. Nájdite si na prácu z domu samostatnú miestnosť alebo tichší kútik, aby ste sa dokázali sústrediť a oddeliť pracovný čas od súkromného.

Užitočné linky:

PC pre domácnosti (od 89 Eur) >>
Monitory (od 29 Eur) >>
Tlačiarne (od 39 Eur) >>

Prihlásenie

Používame cookies.