Ako vybrať notebook pre grafika

Počet zobrazení 8373

Grafici patria podobne ako fotografi to úzko špecializovanej skupiny ľudí, ktorí majú veľmi konkrétne požiadavky na výkon svojho PC alebo notebooku. Pozrite sa s nami na rozhovor s jedným z nich a čo je pre neho najdôležitejšie! Článok obsahuje tiež cenné rady a tipy, ako preraziť vo svete grafického designu.

Pre rýchlejšiu orientáciu môžete preskočiť rovno na:

Dan Křápek (22) sa venuje grafickému designu už od svojich 14 rokov. V súčasnosti pracuje pre klientov zo 4 krajín a svoje umenie im dodáva z Prahy.

Ahoj Dan, ako dlho sa venuješ grafickému designu a ako si sa k nemu dostal?

Grafike sa venujem už 8 rokov - treba však povedať, že prvé dva roky som sa v podstate len učil a zdokonaľoval. Prvých klientov som získal až neskôr. Moja cesta ku grafike bola relatívne priamočiara - rád som si kreslil (ktorý chalan si rád počas vyučovania v škole nekreslí) a hral sa na počítači. Zaujali ma niektoré pozadia a šetriče na obrazovke a keďže som veľmi zvedavý, chcel som vedieť, ako sa také pozadie robí. A keď som to zistil, grafika ma stiahla so sebou :)

Vedel by si si spomenúť na svoj prvý počítač, na ktorom si robil grafiku?

Jasné. Prvý raz som sa k počítaču (jasne že rodinnému) dostal ako 8-ročný. Bola to stará krabica s Windows 98 a hrával som sa na nej legendárnu hru Dyna Blaster. Takže aj keď som relatívne mladý, diskety mám ešte zažité.

Neskôr som si kúpil za peniaze z vreckového a brigád prvý notebook HP Compaq 615 (ktorý ešte stále mám a je v štádiu rozkladu kvôli nekvalitným plastom, z ktorých je vyrobený). Na grafiku som používal programy Gimp a Inkscape (a nebudem radšej hovoriť, ako dlho som s nimi vydržal). K industry standard aplikáciam typu Photoshop som sa pomerne dlhú dobu dostával cez predlžovanie free trialov.

Keď som v roku 2017 nastupoval do aktuálnej práce, musím priznať, že som bol celý týždeň pred dňom D totálne zahrabaný v tutoriáloch, aby som dotiahol svoje znalosti v industry standard aplikáciách úplne na maximum. V každom prípade ale musím povedať, že Adobe v žiadnom prípade nemá patent na všetko. Stále existujú určité univerzálne postupy a princípy, ktoré musíš pri práci aplikovať v akomkoľvek programe (aby výsledok stál za to). Najdôležitejšie je kontinuálne vzdelávanie od ostatných grafikov, z knižiek o dizajne a samozrejme z YouTube.

Koľko si teda vystriedal počítačov a na akom pracuješ momentálne?

Ako som už spomenul - pri mojich začiatkoch mi pomáhalo HP Compaq 615 (rok 2010), neskôr som si kúpil desktop (štvorjadro i5, 2GB grafika, 8GB RAM) na hranie hier (v roku 2014), ktoré ma ale prestali baviť a začal som ho využívať na grafiku. V roku 2015 som si kúpil už Macbook Air 13" (na ten som si zarobil už výlučne grafickými službami) a najnovšie som si v januári 2019 doprial Macbook Pro 13" so štvorjadrom a 16GB RAMkou. Tento špás ma aj s príslušenstvom stál takmer 3 000 Eur, ale bola to vynikajúca investícia po každej stránke.

Rozhovor s grafikom - Dan Krapek 1

Predstav si, že by ti dnes ukradli tvoj Mac. Podľa čoho by si si vyberal náhradný/dočasný počítač?

Ufff, tak toho by som sa nechcel nikdy dožiť (preto som si kupoval aj špeciálny batoh, ktorý sa nedá otvoriť bez toho, aby som si ho zložil z chrbta). Ak by ale nastal takýto extrém, v prvom rade by som sa pozeral po notebooku, keďže často pracujem nielen z kancelárie, ale aj z domu. O operačný systém by asi ani tak nešlo - primárne by som hľadal kúsok s čo najlepšou kvalitou spracovania (a tá je vždy najlepšia v Macoch) a s čo najkompaktnejšími rozmermi.

Dôležitá je aj RAMka - pod 16GB by som rozhodne nešiel. Pokiaľ by som potreboval renderovať aj video (a nerobiť len statické obrázky), riešil by som okrem RAMky aj procesor a grafickú kartu.

V práci ťa často vidieť za veľkým externým monitorom. Podľa čoho si si ho vybral?

To je pravda. Ako nielen grafik rád pracujem na dvoch obrazovkách naraz, aby som si zvýšil svoju produktivitu. Môj monitor nie je však ničím zvláštny - jedná sa o bežný kancelársky monitor s Full HD rozlíšením. Musím však priznať, že papierovo sa to síce javí ako dostatočné, ale v skutočnosti nie je ideálne, ak má človek na Macbooku retina rozlíšenie a na dvojnásobne väčšej ploche externého monitora iba Full HD. Tie pixely tam už potom naozaj začína byť vidno a uvažujem, že si v blízkej dobe zažiadam o lepší kúsok so 4k rozlíšením.

Zálohuješ svoje dáta? Ak áno, ako?

Samozrejme - bez toho by to nešlo. Používam Google Drive za 300 Kč (cca 12 Eur) mesačne. K dispozícii mám za to 2TB dát, čo mi v pohode stačí. Najväčší prínos je v tom, že nemusím riešiť rôzne verzie súborov - ak sa napríklad pripojím z domáceho počítača a nie z Macbooku, ktorý som nechal v práci, mám k dispozícii vždy tú najnovšiu. To je naozaj neoceniteľné.

Poďme sa trochu pobaviť o tvojej práci. Čo by mal podľa teba dnes grafik ovládať a ako sa má posúvať vyššie?

Myslím si, že výborná znalosť Adobe Creative Cloudu by mala byť len základom. Angličtina (nielen kvôli práci, ale hlavne kvôli vzdelávaniu) je tiež extrémne dôležitá. Ak sa chceš niekam kvalitatívne aj ľudsky posunúť, je dôležité vypestovať si emočný distance od svojej práce. Grafici si vytvárajú určitý vzťah ku svojim výtvorom a snažia sa do nich vložiť kúsok seba. Tento vzťah však v momente odovzdania finálnej podoby na ďalšie spracovanie musí skončiť.

Často totiž prichádza dosť drsný feedback, ktorý je ale často (záleží na tom, s akými ľuďmi pracuješ) naozaj objektívny a ty sa musíš zmieriť s tým, že budeš musieť odovzdané veci často ešte celkom slušne prekopať tak, aby s nimi boli stotožnení aj ostatní ľudia z firmy. A hlavne zákazníci. Ak sa nedokážeš od svojej práce odosobniť, budeš navždy viac umelec ako špecialista - a to ťa naozaj nikam v grafickom biznise (áno, beriem to ako biznis) neposunie.

Tiež sa musíš snažiť robiť design v kontexte konkrétneho klienta (a firmy), aby si nespadol do jedného typického rukopisu, ktorý bude rovnaký pre producenta softwaru, lokálnu pekáreň a aeroklub kdesi v susednej republike.

Nikdy sa nezabudni aktívne zaujímať aj o celkovú situáciu na strane klienta a prekvapiť ho tým, že si si o jeho biznise zistil veľa faktov. Pýtaj sa na všetko, čo ťa zaujíma a pokiaľ môžeš, zapájaj sa aktívne svojimi nápadmi a skúsenosťami aj do diskusií mimo svojho oboru.

Rozhovor s grafikom - Dan Krapek 2

Aké zdroje odporúčaš pre začínajúceho alebo pokročilého grafika/grafičku?

Na úvod musím každého grafika varovať, že kontinuálne vzdelávanie je o vôli vydržať a veľkej sebadisciplíne. Iba s otvorenou hlavou a "chcením" sa veci budeš učiť ľahko a rýchlo. Zdrojov je samozrejme veľa, ale rozhodne odporúčam The Futur - jedná sa o agentúru, ktorá sa okrem iného venuje vzdelávaniu dizajnérov. Majú vlastnú platformu s plateným členstvom a chcú konkurovať zastaralým a drahým designovým školám. Sleduj YouTube kanál The Futur alebo prejdi rovno na web thefutur.com. Z ďaších portálov odporúčam Interaction Design Foundation (uznávaný aj medzi zamestnávateľmi).

Z kníh o designe odporúčam publikáciu Design Elements: A Graphic Style Manual (Timothy Samara), prípadne How to Be a Graphic Designer without Losing Your Soul (Adrian Shaughnessy).

A samozrejme môžete mrknúť aj na môj web dankrapek.com :)

Poradíme vám!
Hovoríme neajťácky a zrozumiteľne.

E-mail: info@itzoo.sk
Telefón: +421 903 489 663

Prihlásenie

Zabudnuté heslo

Predvoľby súkromia

Cookies používame na zlepšenie vašej návštevy tejto webovej stránky, analýzu jej výkonnosti a zhromažďovanie údajov o jej používaní. Na tento účel môžeme použiť nástroje a služby tretích strán a zhromaždené údaje sa môžu preniesť k partnerom v EÚ, USA alebo iných krajinách. Kliknutím na „Prijať všetky cookies“ vyjadrujete svoj súhlas s týmto spracovaním. Nižšie môžete nájsť podrobné informácie alebo upraviť svoje preferencie.

Zásady ochrany osobných údajov

Ukázať podrobnosti
Táto stránka je chránená programom reCAPTCHA a spoločnosťou Google. Platia Pravidlá ochrany osobných údajov a Zmluvné podmienky.

Prihlásenie

Zabudnuté heslo

Vianoce 2024 ITzoo

Produkt bol vložený do košíku
Pokračovať v nákupe Objednať